«- Vorige pagina


Vragen / antwoorden

Hier kunt u straks een vraag stellen, of het antwoord op een vraag vinden.

Vergelijkbare artikelen

Nieuwsberichten die te maken hebben met het onderwerp dat u bekijkt vindt u hier.

toestel telefoon worden moet leasen provider abonnement bedrag toestellease huurder huur

Leasen van een telefoon

Wilt u een nieuwe telefoon aanschaffen, dan zijn er verschillende mogelijkheden, namelijk een prepaid toestel, een telefoon met abonnement en sinds kort bestaat de mogelijkheid om de telefoon te leasen. Alle informatie omtrent het leasen van een mobiele telefoon staat beschreven in dit artikel.

Wat is leasen

Het woord leasen zegt het eigenlijk al. Het leasen van een mobiele telefoon is het lenen van de telefoon bij de provider waarbij de klant het telefoonabonnement heeft afgesloten. Er wordt een vast bedrag per maand voor de telefoon betaalt, dit is de “huur” voor het toestel. De persoon die de telefoon “huurt” wordt ook geen eigenaar van de telefoon. De telefoon blijft dus eigendom van de provider waarbij het toestel wordt geleased. Dit is ook de reden dat de telefoon automatisch verzekerd is. De automatische verzekering houdt in dat er wordt gezorgd voor een vervangend toestel, als het geleasede toestel kapot is en dat het toestel automatisch wordt gerepareerd, vaak op kosten van de provider. Mocht het de schuld van de huurder zijn dat het toestel stuk is, dan moet de huurder zelf de kosten voor de reparatie betalen. Wanneer het afgesloten abonnement is afgelopen of opgezegd, dan kan het toestel worden overgenomen voor een klein bedrag, het toestel kan worden ingeleverd of ingeruild voor een ander, nieuwer toestel met een nieuw abonnement.

Voordelen van leasen

Het leasen van een telefoon heeft verschillende voordelen, namelijk dat het gebruiken van een mobiele telefoon vaak ietwat goedkoper een van de nieuwste toestellen heeft. Er wordt namelijk alleen maar betaalt voor de MB’s, sms’jes en belminuten en een klein bedrag aan “huur”. Het bedrag voor de telefoon hoeft niet betaald te worden. Na afloop van het abonnement kan het toestel weer worden ingeleverd of omgeruild, zodat niemand meer met meerdere telefoons blijft zitten waar eigenlijk toch niks meer mee wordt gedaan.

Nadelen van leasen

Het grootste nadeel van het leasen van een telefoon is dat de huurder nooit de eigenaar wordt van het toestel. Mocht de huurder toch eigenaar willen worden, dan moet er na afloop van het abonnement nog een bedrag worden betaald voor het toestel, wat op dat moment eigenlijk alweer “oud” is.

Welke providers

De eerste provider die begon aan toestellease was Hi. Sinds kort is Hi echter gestopt met toestellease, omdat uit onderzoek bleek dat klanten bang waren dat hun privacy in gevaar kwam, wanneer het toestel weer moest worden ingeleverd. Ook de provider KPN die toestellease aanbood is gestopt met het aanbieden van telefoons met toestellease, dit om dezelfde reden als de provider Hi. Op dit moment werkt alleen de provider Telfort nog met toestellease. Op de site staat een vast bedrag wat voor de huur van het toestel per maand moet worden betaald. Vervolgens kan worden gekozen uit verschillende bel / sms / MB bundels om het gebruik van de telefoon zo optimaal mogelijk voor de verschillende huurders te maken. Wanneer het abonnement en dus de huur na één of twee jaar verlopen is, kan het toestel worden ingeleverd. Bij Telfort krijgt de klant een enveloppe thuis gestuurd waarin de telefoon gestopt kan worden en kan worden terug gestuurd naar Telfort. Ook is het mogelijk om het toestel in de winkel in te leveren. Bij het inleveren moet het toestel nog wel werken, het toestel moet kunnen bellen en deze moet aan en uit gezet kunnen worden. Mocht de klant het toestel na de leaseperiode over willen nemen, dan moet er bij Telfort de tweedehands waarde voor het toestel worden bepaald die op dat moment geldt.